Dbáme na vaše soukromí
Pomocí souborů cookie a souvisejících technologií (např. pixely, SDK) a zpracováním vašich údajů (včetně jedinečných identifikátorů, údajů o prohlížeči) můžeme lépe přizpůsobit zobrazovaný obsah vašim potřebám.Pokud udělíte souhlas s ukládáním informací na vašem koncovém zařízení, s poskytnutím přístupu k údajům a s jejich zpracováním, včetně oblasti profilování, trhu a statistické analýzy, bude pro vás vyhledávání na Allegru snazší.Správcem vašich osobních údajů je společnost Allegro nebo v některých případech naši partneři 10 partneři), mezi něž patří „IAB Europe Trusted Partners“ (2 partneři). Informace o účelech zpracování osobních údajů našimi partnery naleznete v jejich zásadách ochrany osobních údajů.
Ukládání a/nebo přístup k informacím v zařízení
. Personalizovaná reklama a obsah, měření reklam a obsahu, průzkum publika a rozvoj služeb
. Zajištění bezpečnosti, předcházení a zjišťování podvodů a odstraňování chyb
. Poskytování a zobrazování reklamy a obsahu
. Ukládání a sdělování voleb ochrany osobních údajů. Přiřazování a kombinování údajů z jiných zdrojů údajů
. Propojení různých zařízení
. Identifikace zařízení na základě automaticky přenášených informací
.
Zpracováváme vaše osobní údaje také proto, abyste mohli procházet naše webové stránky snadněji.Účely zpracování jsou podrobně popsány v okně nastavení, které se zobrazí po stisknutí tlačítka „UPRAVIT SOUHLASY“, a v Zásadách používání souborů cookie.Souhlas je dobrovolný a platí po dobu 12 měsíců. Můžete jej kdykoli odvolat nebo obnovit v záložce Nastavení souborů cookie. Odvoláním souhlasu není dotčena zákonnost zpracování vycházejícího ze souhlasu, který byl dán před jeho odvoláním.
Co je to diagnostika auta a jak na ni?
Ceny počítačové diagnostiky používané v autodílnách a servisech se pohybují od 200 do několika tisíců korun. Investice do kvalitního diagnostického rozhraní nebo testeru se nám může velmi rychle vrátit. Zařízení umožňují nejen načítání a mazání chyb, ale také přizpůsobení parametrů vozidla našim vlastním potřebám. Jaký je rozdíl mezi diagnostickým rozhraním a testerem, a který tester se osvědčí nejlépe?
Doba čtení: 9 min
Obsah
- Co je to OBD?
- Kam zapojit diagnostiku?
- Diagnostické rozhraní nebo tester? Rozdíly
- K čemu je dobré diagnostické rozhraní?
- Oblíbené značky diagnostických rozhraní a testerů
- Které modely diagnostických rozhraní a testerů jsou nejoblíbenější?
- 1. Vgate iCar2
- 2. Multidag Pro+
- 3. Vgate iCar Pro
- 4. Autoxscan RS300PRO
- 5. Viaken Vscan FES KKL
Co je to OBD?
Jednoduše řečeno, je to způsob, jak zjistit, zda má auto nějaké závady pomocí napojení auta skrz digitalizaci řídících jednotek. Palubní diagnostiku označují zkratky OBDII a EOBD.
Samostatná diagnostika automobilu by nebyla tak jednoduchá, kdyby neexistovala zásuvka OBDII. Konektor OBDII (angl. On-Board Diagnosis II) je pro evropské výrobce osobních automobilů s benzínovými motory normativně závazný od roku 2000. Pro vozidla s naftovými motory norma platí od roku 2003. V praxi měla většina modelů vozidel zásuvku OBDII už od roku 2000, v Asii dokonce od roku 1996.
Kam zapojit diagnostiku?
16pinový konektor byl navržen s myšlenkou na kontrolu složení emisí, ale jeho možnosti byly rychle rozšířeny. Je unifikovaný, a proto můžete jednoho diagnostické rozhraní použít téměř na všechny značky vozidel (v závislosti na kompatibilitě softwaru). Zásuvka OBDII je nejčastěji umístěna pod volantem, na středové konzole, pod přihrádkou spolujezdce, nebo v této přihrádce.
Diagnostické rozhraní nebo tester? Rozdíly
Pojmy diagnostické rozhraní a diagnostický tester jsou často používány zaměnitelně, ale jedná se o dva různé druhy zařízení, které mají podobné použití. Diagnostická rozhraní jsou pouze zařízeními, která umožňují komunikaci mezi řídicí jednotkou vozidla a notebookem nebo chytrým telefonem. Nejčastěji se jedná o diagnostické kabely ukončené z jedné strany konektorem OBDII a z druhé strany USB konektorem. Některé modely, např. ty, jež jsou určené pro vozidla BMW, jsou vybaveny přepínačem, který spojuje/rozpojuje jednotlivé piny. Alternativou pro kabely jsou bezdrátová rozhraní, která zajišťují komunikaci prostřednictvím protokolu Bluetooth nebo Wi-Fi.
Diagnostická rozhraní nemají vestavěný software, a proto musí být připojena k počítači nebo chytrému telefonu, na kterém je nainstalován příslušný program. Některá rozhraní mají vlastní software, který je dodáván na CD nosičích, nebo je dostupný ke stažení na internetu. Avšak univerzální diagnostická rozhraní pro všechny značky spolupracují s externími programy. Oblíbenými aplikacemi pro načítání a mazání chyb jsou mj. Torque, Car Scanner, OBD Car Doctor, Piston, MyWheels nebo Dash Command. Pro připojení USB kabelu k chytrému telefonu musíte použít USB OTG adaptér, tedy redukci z obyčejného USB konektoru typu A na USB-C nebo starší konektor micro USB.
Diagnostické testery jsou naopak malými kompletními počítači, jež mají displej, ovládací tlačítka a také software. Nepřipojují se tedy k externím zařízením, ani k nim není nutné kupovat další programy. To způsobuje, že jsou snadněji použitelné, zejména při měřeních, jež jsou prováděna během jízdy. Nejsou příliš velké a jsou odolnější proti poškození než notebook nebo chytrý telefon. Dobrý diagnostický tester stojí řádově 1600 CZK nebo více, ale rozhodně vám zjednoduší práci. Je zde však jedna podmínka: musí spolupracovat s vašim modelem vozidla. Před zakoupením testeru zkontrolujte seznam kompatibilních značek. Profesionální diagnostické testery, které jsou vyráběny mj. značkami: Autel, Delphi, nebo Bosch KTS, obsluhují vozidla téměř všech výrobců automobilů.
K čemu je dobré diagnostické rozhraní?
Základní úlohou diagnostických rozhraní je načítání a mazání chyb. Autodiagnostický systém vozidla průběžně zapisuje hlášení o chybách a poruchách prvků a podskupin, což podstatně usnadňuje identifikaci poškozeného dílu. Pokud jste kutil a rádi si opravujete vozidlo sami, nebo jdete na prohlídku ojetého vozidla, bude vám diagnostické rozhraní velmi nápomocno. Stejně důležitou funkcí je možnost smazat nepodstatnou chybu, díky čemuž už na palubní desce nebude svítit otravná kontrolka „check engine“. Dokonce ne příliš drahý diagnostický tester ELM327, jehož cena je cca 150-300 CZK umožňuje mazání chyb.
Stojí však za to vědět, že dobré diagnostické rozhraní nebo tester poskytuje mnohem větší možnosti. Můžete pomocí něj přizpůsobit vozidlo vašim potřebám a kódovat různé funkce, např. dobu svícení světel po vystoupení z vozidla, nastavení displeje, teplotu ohřívaných sedadel, zamčení dveří při překročení rychlosti 15 km/h, skládání zrcátek nebo deaktivovat systém start-stop. Rozhraní vám navíc umožní sledovat parametry vozidla v reálném čase a to dokonce i ty, které nejsou zpřístupněny na palubní desce. Tak můžete prověřit funkčnost vstřikování, lambda sondy, průtokoměru, klimatizace, centrálního zamykání, systému ABS, automatické převodovky nebo komfortních systémů. Některé diagnostické programy umožňují také ruční vypalování DPF filtru, což je podstatné zejména u vozidel s dieselovým motorem.
Oblíbené značky diagnostických rozhraní a testerů
Pro domácí použití postačí základní diagnostické rozhraní připojené k chytrému telefonu. Jedná se o pohodlné a intuitivní rozhraní. Malé Bluetooth rozhraní nebo kabel můžete mít neustále v některé z přihrádek ve vozidle pro případ nečekané poruchy během jízdy.
Jaké diagnostické rozhraní si vybrat? Nejlépe je vybrat si takový model, který je určen pro vozidla dané značky nebo koncernu. Díky tomu budete mít jistotu, že bude podporovat protokoly, jež jsou charakteristické pro daného výrobce.
Příkladem může být diagnostické rozhraní VSCAN VAG, které podporuje protokoly k, kkl, can a uds, jež jsou používány v koncernu Volkswagen. Starší modely BMW zase mohou vyžadovat použití rozhraní k+dcan s přepínačem pro pin č. 8. Ve většině případů se však osvědčí univerzální diagnostická rozhraní, která podporují základní funkce.
Které modely diagnostických rozhraní a testerů jsou nejoblíbenější?
1. Vgate iCar2
Je to jedno z nejlevnějších a nejčastěji kupovaných diagnostických rozhraní. Rozhraní Vgate iCar2 zajišťuje komunikaci prostřednictvím modulu Bluetooth 3.0 a spolupracuje s bezplatnými aplikacemi, např. Car Scanner nebo Torque Lite. Je vybaveno 30minutovým časovým vypínačem, takže nevybije baterii vozidla. Spolupracuje s několika desítkami značek automobilů, mj. Toyota, BMW, Nissan, Hyundai, Volkswagen, Renault, Opel, Alfa Romeo nebo Audi. Cena: cca 200 CZK.
2. Multidag Pro+
Jedná se o pokročilé diagnostické rozhraní, jehož cena je necelých 2 200 Kč. Ve srovnání s levnějšími výrobky se Multidag Pro+ vyznačuje skutečností, že obsluhuje téměř všechny řídicí moduly ve vozidlech. Umožňuje tedy načítat a mazat chyby ABS, ESP, airbagů nebo bezpečnostních systémů. S rozhraním je dodáván software v češtině, který lze nainstalovat na více počítačů. Rozhraní s počítačem komunikuje přes Bluetooth nebo USB kabel.
3. Vgate iCar Pro
Vgate iCar Pro je rozšířenou verzí diagnostického rozhraní iCar2. Spolupracuje s takovými bezplatnými aplikacemi, jako jsou Car Scanner, OBD Harry nebo Torque Lite a také s placenými: OBD Army, OBD Car Doctor, Dash Command a mnoha dalšími. Je vybaven komunikací Bluetooth ve verzi 4.0 a podporuje 12 protokolů, a proto je seznam kompatibilních vozidel podstatně delší než v základní verzi.
4. Autoxscan RS300PRO
Na čtvrtém místě není diagnostické rozhraní, ale diagnostický tester. Zařízení, které má gumový obal, je výjimečně odolné, takže se dokonale osvědčí v garáži. Velkou výhodou testeru je polské menu, po němž se můžete pohybovat pomocí velkých, pohodlných tlačítek. Tester AutoXscan RS300PRO spolupracuje se všemi vozidly s normou OBDII/EOBD a podporuje protokoly: CAN, UDS, SO9141, KWP2000, J1850, VPW a J1850 PWM. Cena zařízení je cca 1 800 - 2 200 Kč.
5. Viaken Vscan FES KKL
Za cca 900 Kč koupíte diagnostický tester Viaken Vscan FES KKL. Jedná se o tester, který je určen pro vozidla italských značek: Fiat, Lancia a Alfa Romeo. Podporuje systémy s diagnostikou prostřednictvím protokolu k a spolupracuje s programem Fiat Ecu Scan Multiecuscan. Podobné verze rozhraní Viaken jsou určena pro jiné značky, např. Volkswagen nebo Ford.
- 1 752 Kč
Záruka nejnižší ceny- Diagnostické rozhraní Vgate vLinker MC+ BT4.0 Bimmercode FORScan MotoScan
za 0 Kč se
- 2 499 Kč
- GENERÁTOR KOUŘE SD900 PRO TESTER TĚSNOSTI ZADYMA + Sada KORKŮ BONUS!!
za 0 Kč se
- 1 047 Kč
- DIAGNOSTICKÉ ROZHRANÍ VGATE ICAR PRO 2S OBD2 ELM327 IOS NOVÉ VYLEPŠENÉ
za 0 Kč se
- 2 427 Kč
- DIAGNOSTICKÝ TESTER POČÍTAČ ROZHRANÍ MULTIDIAG PRO+ ELITE 2025 POLSKÝ
za 0 Kč se
- 2 782 Kč
- PROFESIONÁLNÍ DIAGNOSTICKÝ TESTER GUMA POLSKÝ PRO
za 0 Kč se
- 392 Kč
- Vgate iCar 2 Diagnostické rozhraní ELM 327 OBD 2
za 0 Kč se